Tuesday 6 March 2012

Tamparan itu milik siapa?

Begini..

Semalam salah seorang rakan saya (non muslim) dengan nada terkejut bertanya akan penampilan baru saya.

"Kenapa awak pakai tudung?"

Saya sebenarnya ada jawapannya. Tetapi saya rasa kurang sesuai untuk saya beri kepada dia.

Berkali-kali juga dia ulang soalan itu. Saya hanya mampu tersenyum. Mengharap dia faham. Rupanya dia tak faham. Memang tak faham.

Setelah diasak, saya bertanya semula kepadanya.

"What is your problem?" Dengan nada lembut saya bertanya.

"No, no it is not a problem. I was shocked. You suddenly changed. Kenapa you pakai tudung ni?"

Subhanallah. Hanya Tuhan je yang tahu gelodak hati ni nak menjawab.

Masih tak puas hati lagi, dia berkata.

"You ada dapat apa-apa ke?"

"Ooh, maksud awak, alamat or hidayah? Ya, saya dapat hidayah.."

Masih tak puas hati lagi, dengan nada selorohnya dia menjawab.

"Hah, hidayah? Hahahaa yelah tu, KONON."

Allah Arrahman Arrahim. Saya tak marah. Saya tak balas. Cuma dalam hati saya terdetik, apa yang aku buat selama ni? Di mana letaknya Islam dan iman dalam diri? Kenapa selama ni susah aku nak berhijab? Kenapa malas nak tunaikan perintah Allah? Kenapa jarang sekali pegang Quran?

Bila ditanya soalan seperti itu, saya rasa nak tampar diri sendiri! Rasa malu dengan Allah, rasa malu dengan Rasulullah saw. Aku dah malukan Islam. Sampai non muslim boleh ketawa akan perubahan ini. Sepatutnya mereka bangga Islam itu kuat dan disanjung tinggi.

Apa yang terjadi pada kita sekarang ni sebagai umat terakhir?

Saya tak nak salahkan sesiapa melainkan diri sendiri. Saya mengaku saya berhak terima tamparan itu. Buat apa ditampar non muslim itu kan..

Ya, aku berhak ditampar.

*Doakan saya kawan-kawan semoga perubahan ini kekal.

1 comment:

nikki said...

alhamdulillah...insyaallah semua tu akan berkekalan....biasalah..kalo kita nak berubah memang banyak dugaannyer....anyhow..tahniah...dan alhamdulillah.....